Thursday 8 September 2011

Penagih dadah hidup mewah... !


Penagih dadah hidup mewah tipu tiga bank, akhirnya dicekup

PULAU PINANG 7 Sept. - Tanda tanya tentang kehidupan mewah seorang penagih akhirnya terbongkar setelah dia didapati memperdaya sekurang-kurangnya tiga buah bank komersial untuk memiliki lapan kad kredit dengan cara memalsukan dokumen.
Had penggunaan bagi setiap kad kredit itu pula mencecah sehingga RM15,000 dan digunakan untuk berhibur serta membeli barangan mewah seperti jam berjenama dan barang kemas sejak setahun lalu.
Kegiatan licik lelaki yang tidak bekerja itu menyebabkan bank-bank terbabit mengalami kerugian hampir RM100,000 selain gagal mengambil tindakan undang-undang ke atasnya.
Bagaimanapun, kegiatan suspek berusia 48 tahun itu akhirnya terbongkar selepas ditahan di rumahnya di Taman Sinar Pelangi, Jelutong di sini, pukul 12.30 tengah hari semalam, selepas lebih tiga bulan menjadi buruan polis.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Negeri, Asisten Komisioner Roslee Chik berkata, pemeriksaan polis mendapati,
suspek mempunyai dua kad pengenalan palsu dan lapan keping kad kredit yang dipohon menggunakan dokumen palsu.
"Suspek yang tidak mempunyai pekerjaan tetap dan seorang penagih dadah hidup mewah dengan menjalankan kegiatan penipuan," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Pulau Pinang di sini, hari ini.
Roslee memberitahu, suspek disyaki turut menghasilkan dokumen-dokumen palsu termasuk MyKad, lesen memandu dan cukai jalan sebelum dijual kepada individu tertentu dengan harga RM60 hingga RM100 setiap satu.
"Ia berikutan penemuan sebanyak 31 MyKad, lesen memandu serta cukai jalan palsu selain barangan seperti komputer, telefon, pencetak dan cip kad telefon yang dipercayai digunakan suspek untuk tujuan itu.
"Kita menerima maklumat kira-kira 50 keping dokumen seperti cukai jalan dan lesen memandu palsu dijual oleh suspek di sekitar Pulau Pinang dan kita meminta pelanggannya tampil menyerah diri kerana kegiatan itu salah di sisi undang-undang," katanya.
Menurut beliau, suspek ditahan reman sehingga Jumaat ini dan kes disiasat mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 10 tahun, sebatan serta denda jika sabit kesalahan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...